V nelehké době koronavirové se tu a tam dají najít i určitá pozitiva. Své o tom ví třeba ostravské Divadlo Mír, které se už během prvního lockdownu na jaře rychle přeorientovalo na tvorbu tak zvaně virtuální, což mu ve výsledku přineslo obrovskou vlnu nových diváků. Díky svým vtipným skečům ovládlo internet a přežilo.

V čele ostravského Divadla Mír stojí dvě nepřehlédnutelné herecké hvězdy – Albert Čuba a Štěpán Kozub. To hlavně za nimi jde ten obrovský kus práce, koneckonců tato oblíbená herecká dvojice je podepsána pod značnou porcí originálního humoru, který si zamilovala široká veřejnost, mnohdy divadelním světem nepolíbená.

Ostravští umělci začali nejprve svéráznými scénkami na YouTube, pustili se taky do úspěšného seriálu sKORO NA mizině a před časem dokonce rozjeli vlastní online platformu MírPlay, která láká na velmi exkluzivní obsah.

Pánové, zcela upřímně, jaké to je, nastěhovat se k vašim divákům až takřka do obýváku? Vždyť už tomu bude bezmála rok, co je bavíte skrze televizní obrazovky a počítačové monitory.

Štěpán: Řekl bych, že to je otázka hlavně tady na pana ředitele… (potutelný úsměv)

Albert: Proč na mě? (pozn.: Albert Čuba je mimo jiné spoluzakladatel a producent divadla, Štěpán Kozub zase vede Divadlo Mír coby umělecký šéf.)

Štěpán: Tak ty víš nejlíp, jaké to je… (oba se začnou smát) Ale dobře, vezmu to na sebe. Mám radost, že jsme mohli i v době, kdy divadlo dělat nešlo, a vlastně ještě stále dělat nejde, alespoň nějakým způsobem tvořit, protože jsme všichni vesměs činorodí lidé. Něco vytvářet, to je pro nás zásadní.

Albert: Na druhou stranu si myslím, že se se Štěpánem shodneme v tom, že ten jedinečný kontakt s živým publikem nám v tuto chvíli začíná už opravdu hodně chybět. Dali bychom, nevím co, abychom mohli zase hrát divákům na jevišti u nás v divadle.

Štěpán: To je pravda.

Měli jste od začátku koronakrize jasno, kudy se bude vaše cesta ubírat, nebo se to všechno vytříbilo až časem?

Štěpán: Hned na začátku, tedy v době, kdy to vypadalo, že situace bude i u nás v republice trochu kritická, a Bertík se navíc nějakým záhadným způsobem dozvěděl, že ani na Slovensku to není zvlášť dobré, jsme si řekli, že bychom mohli vytvářet jakýkoliv video obsah a alespoň takhle nahradit plánovaný živý program. V momentě, kdy jarní vlna naplno propukla, tak už jsme byli připraveni a začali jsme vytvářet aspoň nějakou audiovizuální tvorbu. Nicméně skutečnost, že se to ve výsledku takto chytlo, to pro nás bylo nečekané spojení příjemného s užitečným.

Albert: Já snad jen doplním, že žádný cíl, respektive žádnou vytyčenou cestu, kam až chceme dojít, jsme neměli. Prostě jsme vykročili a nechali se tak nějak vést všemi těmi okolnostmi. Kam až nás to zavedlo, to už je věc druhá…

Zdá se, že divadla jen tak neotevřou a celá tato situace ještě nějakou dobu potrvá. Máte v hlavě další plány pro virtuální produkci, nebo se raději budete držet toho, co zaručeně funguje?

Albert: Asi se budeme držet… (úsměv)

Štěpán: Ano, budeme se držet, vždyť ono ani víc možností v podstatě není. Chceme tvořit a v tuto chvíli se nám jeví ta audiovizuální tvorba jako ideální řešení, protože v sobě skrývá mnohé – jednak audio, což je věc, do které chceme ještě víc šlápnout, a taky s sebou nese vizuálno.

Albert: Přesně tak.

Štěpán: A sluší se říct, že jsme před nedávnem spustili naši online platformu MírPlay, což je taková vzdálená obdoba Netflixu či HBO v našich česko-slovenských poměrech.

V podstatě jde o takový ostravský Netflix.

Albert a Štěpán: Ano, ano… (oba se smějí)

Štěpán: Snažíme se tam vytvářet zajímavý a prémiový video obsah. Na MírPlay například zveřejňujeme naše skeče v rámci show Tři tygři a postupně se tam chystáme přidávat taky vlastní autorské filmy – jak krátké, tak samozřejmě i dlouhé. Řekl bych, že tato streamovací služba je nyní naše priorita.

Co vám doposud toto období, kdy nemůžete klasicky tvořit a sdílet energii s diváky naživo, přineslo?

Štěpán: Díky tomu, že jsme byli v divadle často zavření „iks“ hodin denně, klidně i pětkrát či šestkrát týdně, tak jsem si uvědomil, jak jsem měl mnohé lidi, kteří tady pracují, raději, když jsem je potkával třeba jen jednou za dva měsíce. Když je člověk potkává tak často, rychle pochopí, že to není dobré… (smích)

Albert: Já jsem byl zase překvapený z toho, jak často se lidi nás dvou ptali, jestli spolu chodíme. Nicméně je pravda, že dneska už se nás neptá nikdo. Ta vzájemná animozita je prostě silná… Ale teď vážně. Ta situace mi dala jedno pěkné poznání, a sice že když člověk nezačíná od nuly, tak může skutečně lecčeho dosáhnout. Vždyť Tři tygři existovali už pět let před koronou, ale díky tomu, že jsme se z ničeho nic přesunuli do toho online prostoru, tak popularita pořadu obrovsky vystřelila. A to je důsledek té poctivé práce před tím.

Štěpán: Já jsem tak trošku pyšný na celé naše divadlo a všechny lidi okolo, kteří se po celou dobu krize podíleli a podílejí na všem, co tvoříme. Taky mám radost z toho, že se nám daří dělat dobré věci právě v Ostravě, koneckonců v mnoha rozhovorech opakuji, že ani tak nejde o to, kde jste, ale s kým jste. Troufám si říct, že náš kolektivní úspěch snad v něčem pomohl i Ostravě, městu jako takovému. Alespoň v to doufám.

ZAJÍMAVOSTI Z DIVADLA MÍR

Ještě před loňským březnem se Divadlo Mír rozhodlo vydat přímo za diváky na YouTube, a to se sérií skečů Tři tygři, která vyhrála ocenění Křišťálová lupa.

„Když jsme šli hrát poprvé, vůbec jsme nevěděli, do čeho jdeme. Žádný koncept neexistoval. Jen jsme si řekli, že zkusíme lidi dvě hodiny bavit. Nejprve jsem se děsil, ale brzy jsem zjistil, že to funguje, lidi to baví a nás taky. Brzy jsme měli vyprodáno. Jsme čistě improvizační šou, která místy není až tak korektní. Mám pocit, že korektnosti je všude strašně moc. Všichni si dávají pozor na to, co říkají a co si myslí. A já mám rád v práci svobodomyslnost.“
(Štěpán Kozub, květen 2020, Novinky.cz)

S příchod lockdownů dostalo ostravské divadlo novou motivaci a v originální tvorbě pokračovalo dál – proto vznikla i online platforma MírPlay.

Na MírPlay najdou příznivci Divadla Mír klasické divadelní záznamy, filmově natočené inscenace nebo původní filmy, ale samozřejmě taky skeče, které vznikají v rámci projektu Tři tygři, ve kterém společně s Albertem Čubou a Štěpánem Kozubem vystupují herci Vladimír Polák a Robin Ferro. Předplatné vyjde na 90,- Kč měsíčně, případně na 900,- Kč ročně. Cílem divadla je dostat se přes 3000 předplatitelů.

„Divadlo Mír bude v té audiovizuální tvorbě pokračovat i v době, kdy se otevřou klasická normální divadla. A my zkrátka to divadelní dřevěné jeviště rozšiřujeme i do toho digitálního prostoru a vytváříme si tak vlastně svou další scénu.“
(Albert Čuba, prosinec 2020, iRozhlas.cz)

Kvůli zavření divadel muselo Divadlo Mír v první vlně „zavírání“ vrátit na vstupném 1,3 mil. Kč, což je také částka, kterou divadlo obvykle získá každý měsíc na vstupném. Streamovací služba nyní přináší asi 13 % původní částky. Při 6 neodehraných měsících tak divadlo přišlo (nezískalo na vstupném) téměř 8 mil. Kč.

 

Foto: Jan Lipovský / katas.cz