PODPALUBNÍ DENÍK: 07

Tatra 87 dvojice H+Z byla stříbrná, což odráželo luxus roku 1946. S odkazem na tento fakt drží Expedice Z101 na svém voze jednoduchou linii s moderními prvky. Legendární cestovatelé projeli všemožné cesty a úkolem expedice bude tyto cesty rozšiřovat. Proto je třeba, aby byl speciál Tomáše Vaňourka víc offroad a patřičně přizpůsobený veškerým terénním nástrahám.

Zkrátka, moderní pojetí klasiky. Je složité pokračovat v linii Tatry 87, která byla na svoji dobu skvostná a svým způsobem futuristická. Současný expediční vůz proto nesmí být tuctový offroad. Posádka v čele s Tomášem Vaňourkem, hlavní tváří Expedice Z101, vyrazí na cestu do Afriky Nissanem Navara, upraveným speciálem ošlehaným slavnou Rallye Dakar. Kostru vozu, který už má ze svého základu jen pramálo původního, dali dohromady Karel a Aleš Lopraisovi.

„Výsledek přestavby již prověřeného vozu se stoprocentně setkal s představami expedice. Vybrali jsme matnou šedou barvu, která evokuje jistou míru exkluzivity a definuje zaměření speciálu. Matná barva nám rovněž dává lepší parametry pro filmování a focení auta, protože eliminuje spektrum odlesků. Navíc jsme postavili auto, které bude prezentováno v autoklubech navštívených zemí a to už si pozornost a péči zaslouží. Neméně je pro nás důležité, že budeme přinášet reportáže do Česka a vůz tak bude k vidění doslova po celém světě,“ vysvětluje Tomáš Vaňourek s tím, že veškeré motorové úpravy mají jediný cíl – zvýšit výkon a přiblížit se horním limitům vozu na okraji bezpečnosti. Výběr materiálů a jednotlivých detailů stoprocentně souzní s odkazem Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda a odkazuje právě na jejich slavnou Tatru 87.

Práce na expedičním speciálu byly zahájeny 29. října 2020 a během dubna 2021 byly z větší části dokončeny. Testování a drobné úpravy ale probíhají stále. A probíhat budou až do startu Expedice Z101, který je naplánovaný na 22. dubna 2021.

Pojďme si nyní tento originální vůz, který projede celou Afriku, podrobně přestavit…

Tomáš Vaňourek a Linda Piknerová při předání expedičního speciálu: Takto vůz vypadal na začátku, když si pro něho přijeli k Aleši Lopraisovi (na první fotce vlevo).

KARBONOVÉ DETAILY

Expediční vůz je profesionální závodní speciál, který naplňuje všechno nezbytné k posouvání rychlosti v náročném terénu. S dalšími úpravami přibývá váha a ta je hlavním nepřítelem rychlosti. Karbonové prvky dodávají koncepční a atraktivní vzhled a v kombinaci se sytě červenými pojistkami kapoty působí zajímavě a dynamicky. Je nutné dodat, že černá karbonová fólie eliminuje odrazy slunce od povrchu kapoty do zorného pole řidiče a navigátora.

POUŽITÉ WRAPY A ODSTÍNY

Koncepčně je fólie definována do šedivé (potažmo stříbrné) barvy v matném provedení.

SPECIÁL NA POVRCHU

Cílem je divákům nabídnout jedinečný design, který bude spojovat Expedici Z101 a vozidlo tak, aby bylo jasné, že jde o jednotný projekt. Vizuální styl sice neodpovídá designu vozidla, ale úkolem vozidla je něco jiného, než informovat diváky. Cílem speciálu je překonávat nejrůznější limity.

SPECIÁL UVNITŘ

Na vnější provedení navazuje interiér, který se nese v duchu detailů z karbonu. Manžeta řadicí páky je v provedení černé broušené kůže prošité červenou nití. Stejně tak i sedáky. Plastové prvky jsou potaženy karbonovou fólií.

BEZ LOG PARTNERŮ

Karoserie musí být především atraktivní a prioritně není určena k prezentaci všech partnerů. Do budoucna se dá uvažovat o nalepení loga generálního partnera. Takové logo ale bude definované jemnou a tenkou světlou linkou tak, aby nekazilo design vozu.

NÁPISY JEN PRO BEZPEČNOST

Jediné detaily v polepu odkazují na nezbytné bezpečnostní prvky, kam patří jméno řidiče a navigátora, jejich krevní skupiny spolu s národností.

Fotografie, na kterých jsou zachyceny úpravy expedičního speciálu. Ty Tomáš Vaňourek prováděl v rodných Plasích na Plzeňsku.

CO FUNGUJE, VYPADÁ DOBŘE

Speciál nese několik funkčních prvků, které přecházejí spíš do designových řešení. Ukazuje se totiž, že to, co funguje, zároveň dobře vypadá. Výjezdové pásy umístěné na bočnicích korby poskytují rychlý přístup vně vozu a jsou stabilním prvkem karoserie. Tažná oka a průvlak lana navijáku v červené barvě jsou koncepčně lakované, aby byli dostatečně viditelné v pouštním písku. Barevně odlišené prvky v motoru jsou tvořeny pro přehlednost možného úniku oleje.

VZDUCHOVÉ SÁNÍ

Nissan Navara je zasloužilý pracant, který mnohé vydrží a dokáže se prosadit i v krutých podmínkách. Takové zaměření cílí především na funkčnost a nikoliv na výkon, který se dá modifikovat. Vstup vzduchu do systému motoru v koncepci vozu začne ve šnorchlu – tím se zvýší koncentrace studeného vzduchu v potrubí a do sání filtru vstupuje médium s vyšším tlakem. Filtr s bavlněnopapírovou vložkou v kuželovitém provedení umožňuje snazší prostup média do potrubí k motoru, které je nahrazeno silikonovou replikou zamezující ztrátě energie při její původní tendenci smršťování se a rozpínání. Průchod média inženýrským prostorem motoru se reflektuje v chladiči turba, které bude osazeno pevnostními trubicemi zabraňujícími ztrátě tlaku, koncipovanými v přímějším směru tak, aby se tok média neomezoval. Do turba vstupuje médium pod vyšším tlakem a tím se zvyšuje čistý výkon motoru.

ZVÝŠENÉ SÁNÍ

Offroadová nezbytnost se může tvářit jako okázalost, ale skutečnost je taková, že šnorchl zvyšuje tlak sání, tedy tlak chladného média v motoru a tím i výkon. Snadno se tak spojí funkčnost, dostupnost vozidla a požadavky na výkon.

VZDUCHOVÝ FILTR

K&N koncept nabízí alternativu k sání vzduchu pod vyšším tlakem a zároveň umožňuje volnější údržbu, kdy se filtr mění jednou za 100 000 km. Kónický tvar filtru a krytu filtru přímo zvyšuje tlak nasávaného vzduchu a tím i jeho teplotu, která vstupuje turbodmychadlem do motoru. Celkově se tak zvyšuje efektivita pohonné jednotky.

AIR INTERCOOLER INTAKE PIPES

Problém rozpínající se a smršťující se hadice sání studeného vzduchu do turba narůstal se zvyšujícím se tlakem v potrubí sání. Řešením se ukázala zakázková výroba trubek sání do motoru. Koncepční výkon se posunul o 5 – 12 HP. Úpravou prošlo vedení vzduchu z motoru k intercooleru v plném rozsahu. Hliníkové provedení zajistilo mimořádnou lehkost a silikonové spoje dostatečnou pružnost. Zásahem se podařilo eliminovat energii unikající z uzavřeného systému. Vstupní a první / poslední spoj potrubí a turba získal volné spojení, které zajišťuje stálý tvar a tím přímé vedení vzduchu. V systému vedení vzduchu se maximálně eliminovaly tuhé ohyby, které byly nahrazeny pružnějšími, a materiál byl volený s ohledem na maximální hladkost stěn a lehkost a pevnost materiálu – hliníkové slitiny.

Upravený Nissan Navara v terénu během letošní zimy.

OSVĚTLENÍ

Pracovní a užitkové pojetí vozu dalo silný základ pro úpravu osvětlení, které se opírá o hlavní světlomety s LED kroužky pro zlepšení viditelnosti vozu. Nadstandardními mlhovkami s červenými LED kroužky upozorňuje vozidlo pod úrovní mlhy a samotná mlhová světla jsou v ostrém úhlu nárazníku tak, aby poskytovala přímý zdroj světelného toku proti překážkám v cestě – tím se řidič orientuje podle stínů překážek, které se odkrývají a jejichž stín aktivně mění tvar dle velikosti překážky. LED rampa nad úrovní čelního skla v délce 50 palců v ohybu disponuje čtyřmi řadami LED světelných jednotek doplněných o dva bočnicové LED světlomety, a to vše o celkovém výkonu více než 924 W a s ohledem na LED zdroj minimální spotřebou energie ze zdroje duálního bateriového systému nebo alternátoru.

SVĚTELNÁ VÝŠKA

Přední i zadní světelná výška vozu se zvýšila o 50 mm nad tlumičem, čímž se změnily úhly ramen kol zejména předních závěsů. S rozšířením 50 mm na každou stranu kola tak vůz získal větší stabilitu na podkladu širší základny vozu. Takové řešení umožní rychlejší prostupnost terénem, ale na úkor profilu terénu, který se lehce sníží.

PEVNOSTNÍ NÁRAZNÍK A OCHRANA PODVOZKU

Čelo vozu je nejnáchylnějším bodem k nárazu a jeho poškození vede často k omezení pohybu vozu či dokonce k úplnému znemožnění pohybu. Chladič umístěný v čele nad rámem je extrémně zranitelný a řešením ochrany se ukázal pevnostní nárazník s montážní plochou pro naviják, který ve svojí robustnosti maximálně zesílí spodní polovinu vozu. V případě nárazu se kinetická energie přenáší do těla nárazníku. V případě přenosu energie nad nárazník směrem k motoru je kapota vybavena pojistkami, které zamezí jejímu odmrštění a ohrožení posádky.

NAVIJÁK A VYPROŠŤOVACÍ ZAŘÍZENÍ

Neodmyslitelnou pojistkou bezpečného průjezdu je právě systém navijáku, který v expedičním případě doplňuje 28 metrů dlouhé syntetické lano zakončené pojistným hákem. Elektrický naviják je možné ovládat na dálku nebo z prostoru kabiny vozu. Síla navijáku byla naddimenzována na 4,5 tuny a umožňuje tak posádce nejen vyprostit vozidlo, ale také vyprošťovat těžší vozidla na cestě. Takové případy jsou běžné při deštích nebo mimořádných sněhových podmínkách. V kombinaci sil navijáku a lana nebude posádka ztrácet čas vyčkáváním na vyproštění zapadlého vozu na cestě. Zapadnutí nebo omezená hybnost bude řešena pákovým zvedákem a sadou kinetických lan. Běžná zapadnutí jsou řešena sadou výjezdových pásů, které se pečlivě definovali na základě výkonu motoru a materiálů pásů. Kompozitní složení plastu a skelných vláken umožnilo při vysokém točení kol zachovat pásy a neutavit jejich profil.

HRA O VÁHU

Od začátku stavby a úpravy vozu je rozhodující hmotnost a u expedičního vozu tomu nebylo jinak. Původní hmotnost 2 805 kg byla maximálně snížena vyřazením komfortních prvků o cca 500 kg. Místo pohodlných sedaček jsou využity bezpečné skořepinové a ve voze je i bezpečnostní klec. Po třech měsících úprav je vozidlo z větší části připraveno a aktuální hmotnost je 2420 kg, počítáme-li se 2 členy posádky i provozními kapalinami.

KAŽDÝ ČLEN POSÁDKY MÁ SVŮJ PROSTOR

Redukování váhy bylo prováděno svědomitě, a to do takové míry, že ve výsledku zátěž naopak chybí. Nákladový prostor je připravený pro vybavení 4 členů posádky o kapacitě 75 kg/os. plus 2 náhradní plnohodnotná kola a kanystry o kapacitě a hmotnosti 165 kg. Kapacita a nosnost stroje do těchto hodnot nesníží očekávaný výkon, stejně tak nezvýší spotřebu v dlouhodobém výhledu, přičemž nebude docházet ani k většímu mechanickému opotřebení.

Aktuální podoba expedičního speciálu. Snímek vznikl při jedné z návštěv Tomáše Vaňourka ve zlínském muzeu.

 

SLEDUJTE!

Jak probíhala jedna z prvních testovacích jízd expedičního vozu na Zlínsku? VIDEO ZDE!

Jaké jméno expedičnímu speciálu navrhují osobnosti napříč celou republikou? VIDEO ZDE!

 

(Odbornou část textu poskytl ke zpracování Tomáš Vaňourek.)

Foto: Archiv Expedice Z101