PODPALUBNÍ DENÍK: 33
Trvalo to skoro přesně rok, než se Tomáš Vaňourek opět setkal s Georgem, expedičním speciálem, doposud ukrytém v chartúmské garáži pod vrstvou prachu, která začala v podstatě plnit funkci izolace. Pro cestovatele, jedoucího po stopách pánů Hanzelky a Zikmunda, šlo o setkání stěžejní a hlavou mu stále běžela otázka: „Bude vůz schopný pokračovat v cestě?“.
Co si budeme povídat, značné obavy byly na místě, vždyť poslední zkušenost s nastartováním George nebyla vůbec pozitivní, a tak si Tomáš na cestu do země písku tentokrát vezl rovnou dva kufry plné náhradních dílů. Jenom skutečně malý prostor v nich zabraly plechovky piva, pokoutně zakoupené na letišti v Praze, a pokud se ptáte na Tomášovo oblečení, věřte, že se vměstnalo do jeho skromného příručního batůžku.
První Tomášovy kroky v Súdánu vedly do prodejny s náhradními autobateriemi, ve které nešťastný prodavač marně hledal, co se po něm chtělo, což nakonec vyřešil náš samotný dobrodruh tím, že si baterku „Rocket“ korejské provenience pracně našel. V garáži ji následně vyměnil, přišla chvíle napětí, a…
MOTOR GEORGE NASTARTOVAL!
Toto nikdo nečekal ani v těch nejdivočejších představách – spíš se předpokládalo, že se George naloží do kontejneru a nechá převést až do Addis Abeby. Skutečnost, že vozidlo nastartuje na první pokus, byla poněkud šokující. „Měl jsem opravdu několik scénářů, co se bude dít a jak přelstít čas, který se na tom „Antikristovi“ podepisoval. Všechno bylo ale marné, protože stačilo vyměnit baterku, udělat kompletní servis a motor naskočil. Zbytek času jsem věnoval doplňkovým pracím – silentbloky, palivová soustava, intercooler, závěsy kol a elektronika,“ popsal s nepřehlédnutelně radostným výrazem ve tváři Tomáš Vaňourek.
Týden oprav, kdy se začínalo časně brzy z rána a končilo v pozdních večerních hodinách, vyvrcholil tím, že skuteční i samozvaní mechanici doslova odpadli únavou, nicméně za sedm dní od Tomášova příjezdu se z George stal, pravda, opět „Antikrist“, na kterého však čekala ještě testovací jízda.
První cesta po roce a současně poslední cesta před odjezdem směrem k etiopské hranici nevedla nikam jinam než směrem k Atbaře. Ano, místo, kde Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund téměř zemřeli, se symbolicky stalo místem, kde proběhlo poslední setkání George, Tomáše a nekonečných dun Núbijské pouště.
SLEDUJTE PODPALUBNÍ DENÍK a nic podstatného z afrického tažení Expedice Z101 vám neuteče!
–
Foto: Archiv Expedice Z101