Osm desítek kin toto pondělí uvede přímý přenos politického kabaretu Ovčáček miláček z Městského divadla Zlín. Zájem o přenos mírně převyšuje únorové uvedení “jedničky” Ovčáček čtveráček. Tu v kinech navštívilo přes sedmnáct a půl tisíce diváků.

Zlínská inscenace kabaretu Ovčáček miláček působí jako neřízené hemžení. Už touto “choreografií chaosu” trefně vystihuje několik uplynulých měsíců na české politické scéně, jíž se věnuje. Známé postavy nejen politiků těkají odnikud nikam. Spíš vykřikují než mluví. Pudy a živočišnost válcují zdravý rozum.

“Každý má svou lež,” deklamuje například Marek Příkazký v roli mluvčího prezidenta republiky Jiřího Ovčáčka jako jeho dokonalý klon. Je to k popukání.

Dnes večer se bude téměř hodinu a půl smíchem otřásat na osm desítek kin po celém Česku. Pražská kavárna tou dobou nejspíš zůstane prázdná. Sedmou reprízu tingl tanglu Ovčáček miláček bude v přímém přenosu z Městského divadla Zlín vysílat společnost Přenosydokin.cz.

Pravděpodobně se zopakuje největší úspěch v historii tuzemských přenosů z letošního února. Na “prvního” Ovčáčka, tehdy ještě “čtveráčka”, přišlo do trochu menšího počtu kin 17 652 diváků. A herec Marek Příkazký se stal hvězdou typu Tondy Blaníka.

Inscenace Ovčáček čtveráček, která vycházela z absurdního tématu neudělení státního vyznamenání Jiřímu Bradymu, byla tehdy přenášena z derniéry. Ta se v souvislosti s šíleným obsahem ovčáčkovského nekorektního kabaretu uskutečnila na symbolickém místě: v pražském Divadle Za plotem v areálu bohnické psychiatrické léčebny.

Tím mělo vše skončit. Režisér Ovčáčka čtveráčka Petr Michálek nechtěl zasahovat do blížící se kampaně před prezidentskými volbami, za jejíž začátek považoval březen, kdy měl Miloš Zeman oznámit kandidaturu. Pak ale Michálek se souborem, který ve Zlíně vede, situaci přehodnotil. V české politice se začaly množit absurdity. Bylo třeba reagovat.

“Kolektivně jsme se rozhodli, že do toho bahýnka skočíme s vědomím, že budeme jeho součástí, a tím se vlastně osvobodíme. Docela se to potvrdilo,” vysvětluje režisér s odkazem na debaty s publikem, kterými ve zlínském divadle pokračuje každé uvedení Ovčáčka miláčka, podobně jako to bylo u předchozí “čtveráčkovské” inscenace.

Jenže tentokrát jsou prý debaty zachmuřenější. Zatímco u prvního dílu padaly spíš otázky druhu, jak dlouho jste kabaret zkoušeli či jak dlouho trvá, než se naučíte Ovčáčka, teď převažuje něco jiného. Michálek to shrnuje do diváckého dojmu “chce se mi z toho zvracet, celou dobu jsem se smál, ale teď je mi strašně smutno”. Ovšem nejvíc ho prý zasáhl dotaz: Povězte nám, co máme dělat?

“Odpovídali jsme: Běžte k volbám,” přibližuje Michálek hlavní účel inscenace. Proto je derniéra Ovčáčka čtveráčka naplánovaná na 8. ledna příštího roku, těsně před první kolo prezidentských voleb.

Publikum v debatách zlínskému souboru nevytýká, že by vedl kampaň. “Potvrzuje ale, že ukazujeme na to, co je absurdní. Že čím dál méně záleží na argumentu, že už se o něj nevedou spory. Slovo není důležité, protože se řekne, že to byl jen bonmot. Už se nerozlišuje mezi pravdou a lží, jen se to na lidi valí,” vysvětluje Michálek. A inscenace Ovčáček miláček to vše podává ve zhuštěné podobě, aniž by chtěla lidi dostat do deprese. “Spíš je chceme nakopnout k aktivitě. Tedy k pozitivnímu výsledku. Musíme vést dialog s hnutím ANO, s voliči Tomia Okamury, je potřeba být aktivní a pozitivní,” míní režisér.

Pro divadelníka je inspirativní, když politika překračuje hranice běžného konfliktu, při kterém se vede spor třeba o výši daní.

“Teď jde o podstatnější věci. Zda vůbec ještě existují kritéria, přes která nejede vlak. Ta se rozmazávají, chaoticky relativizují.” Podle Michálka nikdo neví, co platí a co už ne. Proto chce ovčáčkovskou kabaretní koláží vyprovokovat k úvahám o nejzákladnějších věcech, které je třeba dodržovat − například Ústavu České republiky. To je prý důležitější, než jestli je lepší Sobotka, nebo Babiš. “Soustředíme se na věci, které jsou nad tím. Nebo možná pod tím. Na podstatu,” dodává režisér.

Té se parodicky dotýká také jedna z Ovčáčkových replik na počátku inscenace: “Doba je zmatená, neztrácí se jen lidé, ale i hodnoty.” A tak se může stát, že kromě nezvěstných hodnot se počátkem příštího roku ztratí z politické scény také Jiří Ovčáček, pokud Miloš Zeman prohraje volby. Ovšem jako dramatická postava by ještě nemusel být definitivně odepsaný. Petr Michálek by konec Ovčáčkovy éry prý mohl uchopit jako příležitost a po havlovsku napsat trochu jiné Odcházení.

128 SUPERPREZIDENTŮ

Před každou reprízou se zlínský soubor sejde, aby doplnil reakce na aktuální události. “Neměníme obrazy ani nepřipisujeme postavy, ale dodáváme tu šest, tu deset větiček,” vysvětluje režisér Petr Michálek. Dnes se dotknou také prezidentské kandidatury Mirka Topolánka. Kabaret rámuje televizní debata s prezidentskými kandidáty. Divadelní Václav Moravec ji uvede slovy, že začíná superdebata se superkandidáty na superprezidenta České superrepubliky. Těch se přihlásilo 128.

 

ARCHIV: Článek v původním vydání

 

Autor: Ivan Hartman (ihned.cz)