Městské divadlo Zlín chtělo na studiové scéně uvést tři improvizovaná představení nekorektního kabaretu Ovčáček čtveráček. Pro enormní zájem diváků muselo inscenaci přenést do velkého sálu a přidat termíny. Jenže pak se začala ozývat divadla z celé republiky a žádat, aby zlínští přijeli “s Ovčáčkem” i k nim. Kabaret v nadsázce říká, že vznikla “zlínská kavárna”. “To téma je velmi živé, proto ten nečekaný zájem. Chceme umělecky pojmenovat stav dnešní společnosti,” říká ředitel divadla a spoluautor hry Petr Michálek.

Když Městské divadlo Zlín narychlo přichystalo nekorektní kabaret Ovčáček čtveráček, počítalo s krátkodobým pobavením zlínských diváků a s rychlou derniérou symbolicky v den státního svátku 17. listopadu.

Strhlo se však něco nečekaného. Nejenže všechna zlínská představení byla hned vyprodaná (i ta přidaná) a přemístěná do největších sálů ve městě, ale řediteli zlínského divadla Petru Michálkovi začali telefonovat a mailovat scény z celé republiky. Obsah byl tentýž: “S Ovčáčkem čtveráčkem k nám musíte zajet!”

Původně plánovaná derniéra 17. listopadu se odehraje ve velkém sále s kapacitou bezmála 700 míst, přesto byly vstupenky vyprodány během jediné noci. To samé se opakovalo, když divadlo přidalo ve Zlíně šest repríz. Opět byly v mžiku vyprodané.

“Byl jsem opravdu překvapen. Bohužel, je to tak živé téma, že je o to zcela mimořádný zájem, dneska už po celé republice,” říká ředitel divadla Petr Michálek. “V tuto chvíli nás už kontaktovalo asi patnáct měst, nyní řeším, jak uspokojit tento zájem a kam se budeme vydávat na zájezd,” dodává.

Zájezdy po republice divadelníci odkládají na leden či ještě na později, nejdříve totiž chtějí nasytit zlínské publikum. Tvůrci počítají s případnou aktualizací scénáře.

“Rozhodli jsme se přidat reprízy nejdříve doma. Jsme zlínské divadlo a naší prioritou je uspokojit ten ohromný zájem našich nejbližších a věrných diváků, kteří vědí tak jako my, že úspěch kabaretu Ovčáček čtveráček skončí tak rychle, jak se zrodil. A že tu jsou trvalejší hodnoty, jako například chystané inscenace Tartuffe či Já, Baťa. Divákům navíc po konci představení nabídneme i krátkou diskusi, budou-li chtít,” uvedl na stránkách divadla Petr Michálek.

V novém zlínském hitu se na jevišti kromě Jiřího Ovčáčka objevují dalajláma, Daniel Hůlka, TGM, Jiří Brady v oblečení židovského vězně, Martin Veselovský, politici i anonymní hlasy z lidu. Pozoruhodné je, že Ovčáčkovy promluvy jsou z velké části skutečné, přesto vyvolávají salvy smíchu.

Dojde i na známý rozhovor Veselovského s mluvčím Ovčáčkem o tom, zda prezident omezil pití.

Chybět nemůže ani aktuální aféra se státními vyznamenáními. Diváci mohou mimo jiné sledovat, jak přijímá metál zpěvák Daniel Hůlka a místo děkovného projevu zpívá: “Jak vzácný dar mi byl dán, dar přízně tvé, jsi můj pán.”

Kabaret začal vznikat spontánně a jeho příprava trvala jen týden. Jeho autorem je dle stránek divadla “skupina undergroundových vtipálků”, spoluautorem pak šéf zlínské scény Petr Michálek.

Na dotaz Aktuálně.cz, co tento enormní zájem vypovídá o náladách ve společnosti a zda náhodou nevzniká “zlínská kavárna”, Michálek odpovídá: “Děláme si z toho trochu srandu i v tom kabaretu, jako že jsme zlínská kavárna. Ale já si myslím, že mnohem spíše jsme úplně normální divadlo, které si uvědomilo, že některé situace, zvláště ty kolem pana Bradyho, vypadají, jako kdyby vypadly z her Václava Havla. A to byl ten klíč ke kabaretu.”

Městské divadlo Zlín oficiálně pozvalo na premiéru, která se uskutečnila 6. listopadu, i hradního mluvčího Jiřího Ovčáčka.

“Velmi slušně nám odpověděl, že je pracovně vytížen a že se premiéry nemůže zúčastnit,” říká ředitel.

Kromě nadšených reakcí dostává ředitel také kritické e-maily, že znevažují úřad prezidenta. “O prezidentu Zemanovi to přitom vůbec není, on tam ani nevystupuje. My zkrátka chceme uměleckou formou pojmenovat stav dnešní společnosti,” uzavírá.

 

ARCHIV: Článek v původním vydání

 

Autor: Zuzana Hronová (Aktuálně.cz)